Carol al XI-lea
Note adaugitoare
Capitolul I
Capitolul II
Capitolul III
Capitolul IV
Capitolul V
Capitolul VI
Capitolul VII
Capitolul VIII
Capitolul IX
Salutul meu adresat cititorului
Summary
Nota traducatorului
Home
 

NOTE ADUGITOARE, 1-22

1. A se vedea i Jacob. Ziegler Landav. Bavarus n Descript. Scandiae, edit. Argentorati, 1536, p. 86: "Printre alii, acesta este Plinius care vorbete despre aceste inuturi binecuvntate de natur i n care s-au aezat oamenii cei mai drepi dintre toi muritorii; tot de aici s-au dus la Delphi fecioare, ducnd cu ele daruri la srbtorile religioase: acestea sunt dovezi foarte clare c din ntreaga lume antic, neamul Scandinavilor a fost cel care se mndrea, ba nc foarte des de mreia i puritatea seminiei lor."

2. Iat ce spune Procopius n lucrarea De bello Gothorum, lib. II, c. 15, p.m. 426: "outw  men Qoulitai biousin, wn  eno  en poluan rwpon, oi Gautoi eisi. Par ou dhEroulwn tote oi ephlutai idrusanto". "Acesta este modul de a tri al locuitorilor insulei Thula, care se deosebesc de multe alte naiuni. Una din ele, mult mai nfloritoare dect celelalte i foarte numeroas, este cea a Gautonilor care s-au aezat lng Herulii (popor scit locuind n regiunea lacului Maeotis, Marea de Azov de azi, n.t.) sosii acolo." Aadar, am aflat pentru ntia oar c ceea ce n istoriile noastre gsim cu numele de Goi sunt de fapt GAUTOI, adic Gei. La Procopius gsim indicaia c Thula era situat la extremitatea Oceanului Septentrional (pro th Arktw ta eata - De Bell. Goth., lib. IV, cap. XX, p.m. 620), la Cicero, n regiunea de unde sufl Crivul, pe care cei vechi, dup cum am spus mai sus, o numeau Scandia sau Scandinavia. i, dei la origine s-a folosit de ctre autorii greci cuvntul Arkto, de altfel bine ales, difer doar interpreii. Eu, totui, socot c este vorba de un popor marian care ar sta la origine, lund martor limba getic din care s-a inspirat limba greac; cci dac Grecii spun Arh nsemnnd Marte, la Goi/Gei avem Ari; gr. kottein/ n loc de koptein, "a despri", "a ucide", "a pustii prin sabie", n getic avem kotta; deci, din ari + koto > arkto .

3. Tacit (De Mor. Germ., c. II) relateaz: "Pe aceiai germani i-a crede indigeni, cci   ntr-o foarte mic msur sunt amestecai cu alte neamuri sosite acolo." Apoi: "Ei srbtoresc prin cntece vechi pe Tuist ca unul care, n tradiia oral, dar i n anale, trece drept furitor de neam" - prin legea genealogiei, el este crescut de zeul Pmnt i Fiul Omului ( Filium Mannum), care sunt furitori ai originii neamului. Iar spre sfritul capitolului: "De la acetia vine numele.". Iar n capitolul III: "Popoarele germanice au dat natere unui neam propriu, sincer i foarte asemntor cu neamul lor." De aici i Teutona i Adelfou  la scriitorii greci, iar Romanii     i-au numit Germanos. Spun adelfou, format din a + delfu = "nscui din aceeai mam (Terra)"; Germanos = "din acelai germen". Cu sensul de Germani, Germanoi, Galli pe care Grecii i numesc Galata, frai cu Romanii, susine Strabon (Geogr. , lib. VII, p.m. 290); gnhsioi = gonesioi, de la gignomoi = "eu sunt nscut", "eu nasc", deci, aceeai origine: tw pleonasmw tou megetou kai te xanothto = "asemntori n privina mrimii corporale" (toi fiind nali), prin culoarea blond a prului i pielea alb i prin obiceiuri, pe atunci, cu totul asemntoare.

4. Conform Plinius (Hist. Nat., lib. II, c. 75): "Unde nopile clare de var confirm la rndul lor c ceea ce raiunea a cugetat, e demn de crezut;  n  zilele solstiiului, soarele nlndu-se mai aproape de axa lumii, printr-un spaiu ngust al luminii, pmntul are ase luni de zile fr ntrerupere, noapte, cu o distan diferit de solstiiul de iarn. Tocmai aa ceva avea loc pe insula Thula, a scris Pythias din Massilena (navigator originar din Marsilia din sec. IV .e.n.; a stabilit latitudinea Marsiliei i a ntreprins fructuoase explorri n mrile nordice, n.t.), la o distan de ase zile de navigaie din Britania spre nord."

5. C unele vocabule din getic au afiniti cu cele din limba persan i din alte limbi, turc i arab, de pild, se poate proba prin nenumrate exemple, care i au de fapt originea n limba noastr. Turc. Ata , "tat", de la goticul/geticul Ata sau Atta; aett din got./get., "rubedenie", "consanguinitate", "arbore genealogic"; tot de aici vine i gr. Atta i Tetta, Peder i Pezer din persan i Pader sau Fader al Geilor, cci literele p i f sunt alternative; tot de aici vine i gr. pathr, precum i pater din latin: nu de la paw, pentru c este pasco; chiar i mithra din persan vine din goticul /geticul mother, la fel i grecescul mhthr i latinescul mater; la fel stau lucrurile i cu cuvntul dochter din persan, care nu este altceva dect Dochter, doter, dotter din gotic / getic; id. Datr din egiptean, nume cu care este numit fiica mrii, Unda; id. cu ugathr din greac; i n alte limbi, numai c difer modelul de notare. La fel stau lucrurile i cu cuvntul frate, adic Burder, got. brodher, broder, brodhir, brother, lat. frater din gr. frathr, cci fr?tria sau fratr?a (deci accentul este pe ultima silab, n.t.) nseamn curia (subdiviziune a poporului roman, loc de adunare a acestuia, senat, n.t.) n latin, iar fr?trio , curialis, fr?thr ("frate") n baza aceluiai drept i asociat al curiei. Etimonul lui frater, dup Nigidius, este fere alter, adic asociat n acelai drept i al aceleiai curii; soror ns se trage din anticul serus, dar care de fapt este dedus din nectus, "smn", i.e "legtur de frate i sor / i de snge", deci legat prin rudenie de drept; agha - turc. i pers., aghaian, arab., aghaewar, la vechii scii nsemnnd "stpn", iar agha i aghan, di din latin, dup cum o demonstreaz multiplele fragmente din vechile noastre legi. La fel st cazul i cu pers. wezir = "principe, administrator suprem", care n gotic este wisir, popular wise de aici i epitetele ornante ale lui Odin/Odinus, walhallar wisir Manium princeps, numit i dominus. n ce privete latinescul dominus, acesta provine din geticul sir care nseamn tot "stpn, domn", cuvnt pe care n crile strvechi de istorie i n anale, l regsim sub forma de kiri i iri, de unde elinescul kuro; acest sir sau sire din limba getic a trecut la britani, scoieni, gali, hispani i italici; kirar,  "a se odihni, a sta linitit" vine din goticul kyra, de unde kyrr, "linitit" i quietum ("linitit", n acuzativ) = kyrdum, um kyrt, "linitit, fr zgomot"; aceeai origine are i turcescul kaerarlyk = "permanen, perseveren, calm", kararlii, "permanent", kararsyzliz , "nonpermanen, inconstan"; comp. cu cuvntul arab i persan karargab,  "loc linitit", "eu rmn, stau" i cu turcescul kara, "pmnt solid, continent" , cu grecescul kuroumai (cred c acest verb exista i n greaca ecleziastic a Evului Mediu, cci n Bailly nu se regsete dect verbul kurow, "eu dau putere de lege", n.t.), deci kuroumai nsemnnd "eu fortific", "eu confirm", kuro, "firmament", kuriw, "cu fermitate"; ber n pers., contras din bar, "sarcin, fruct, rod", n gotic ber, baer, de la baera, de unde barn, "copii" i Abarigar = Aborigines, care au fost i primii cultivatori n Italia, conform informaiilor furnizate de Justinus (lib. XLIII, c. 1), Hervat. Saug. (c. XII), Torst. Wikings. Saug. (c. II), Cicero (lib. XV, Epistul. Fam. IV), n arab berr i baer, nsemnnd "sol", "pmnt", n pers. mai frecvent ber, comp. cu got. baebr, baer, "pmnt, proprietate, vil";  gr. baro, nseamn "sarcin, greutate" ; verbul este barew; bari este "ncrctura navei"; arab. Brg, pers. baru, gotic burg, borg, de la baeurga, burga, byrga, gaerda, "a ocroti, a ascunde, a nchide ntr-un castel, a mprejmui cu ziduri un castrum". n legile comune ale regilor Erich cel Mare i Christophor (p.m. 806) se spune: radha Borgom och Landom; la Ulphila (Sverr. Saug. p.l. Vege, IV, 10) se numete Baurg; n gr. Purgo, Promaewn, la Hesychius, la Jon. se va regsi Promawn, "ntritur, fortificaie"; purgow nseamn "nalt, ceva asemntor unui turn". La Vegetius (IV, 10) regsim cuvintele castrum, castellum, "burg, fortrea", care vin din goticul kastali; la Livius (XXVII, 32) regsim Pyrgus , iar la Tacit (De Mor. Germ., c. III) se menioneaz Asciburgii, "locuitorii fortreei", iar n Dreptul roman, regsim cuvntul Burgorum (genitiv plural),  "al locuitorilor fortreei"; n turc, bajir, "munte pleuv", n got. bairg, biargh, biaerg care se scrie baergh Hysar, dup cum am spus, sunt zidurile i ntriturile; la fel gsim i la strmoii notri (Konungz Bal.), n legile lor: Hwsom eller Landom rada, "a domni peste burguri i provincii"; al, "progenitur, urmai"; n got. al, ald, iar verbul este ala, "a genera, a mri, a crete"; de aici, n gr. aldew = "eu cresc, mresc", precum i aldhskw = "eu sunt crescut"; nu vine de la alea, cuvnt prin care se nelege "cldura solar", nici de la ali, nsemnnd "din abunden", dup cum sun unele opinii, ci de la a, de unde i aga, auga, auka i de aici auxw n gr., augeo n latin. Alda odhal, "posed prin motenire", "proprietate motenit"; mar alder, "vrst virginal", "floare virginal", ca n cap. XXII, Arsd. Up. L.L., simboluri care au scpat, din greeal unor codice, din aceast cauz, vor fi citite / interpretate greit. Sangiar alster, "copii avui din cununii legale". P.T. pasa, "principe", got. Biassa, Bassa, pasa, cf. Artimpasa,  "zeia Pmnt", "Artimpasa" (c. I. Princ. Jordbr. Vp. L.L., c. V i c. XIX, p. 129, Cat. Reg. Leg. W. Goth. Ann. Vit. R. ER. i R. Can. Torst. Saug. , c. IV i XXIII). Sau: rahaet, "odihn, uurare", got. rast, ruh, ruhe, ro. Verbul este rasta, "a se odihni", roa, "a se ocroti"  i oroa, "a neliniti, a tulbura, a ataca", orosta,  "rzboi". n grecete raswneuw, "m bucur de tihn", raswnh, "ncetarea lucrului, odihn, linite", adic anapausi , cum figureaz n dicionarul lui Suidas la care ntlnim i subst. raswneusi, de la verbul ruw sau mai curnd de la ruomai, nsemnnd  "eu m apr, eu sunt liber";  n turc avem rahaerlii, "odihnit" i rahaetlyk, "comoditate", comp. cu goticul rahstlii, rolii, roligh. Ct privete terminaiile Leikur, leikr, leik, lyk i lek (din suedez), nimeni nu se ndoiete de faptul c acestea sunt absolut getice, nici mcar de ctre cei mai puin pricepui n ale lingvisticii. Suedezul kmz, "a aduna", "a acumula", got. kemza este n gr. kampw, "a rostogoli spre a aduna", iar n cuvinte compuse Sugkamptw, "a aduna, a reuni". Erz n arab ier, n turc zemin, n pers. = "pmnt", got. aer, er, her , pe care la Tacit (De mor. Germ., c. XL) l regsim sub forma de Herthum, nsemnnd Pmntul-mam, numit astfel de la Herthu, de aici i un titlu n legile antice. Artir sau ardar bolker, aeria, araere, aaer, aering sau aring, "recolt, fructe"; arins hws, "grnar", arder aratrum. Aro la latini este arow la greci. Zemin la peri este din sa al geilor, nsemnnd "a nsmna". La Greci chiar sensul de pmnt arat este exprimat prin cuvntul aroura zeidwro, ca i zudwro aroura  = alma Tellus (pmntul hrnitor); pa n pers. (picior), la Greci este pou, n gotic este pus, fus, fot. Tripou (trepied) este n gotic tripus, trifus, trifot; n eolian este tripo. Cuvntul din arab awan, ewan este n gotic aewe, aesi de la awa, "a avea", pe care cuv. ev (secol, vrst) l conine cu sensul de temporalitate, cf. latinescului aevum sau seculum; n gr. este aiwn aiwno , care n dialect doric este aiwn aiono, "rm", iar verbul aiwnizw nseamn a face venic.

Mah din pers nseamn luna, n got. este mana de la ma care nseamn "a fi n putere", deci "a fi i mare", cci n concepia superstiioas a unor profani, se crede c luna are o for magic, influennd toate cele care se nasc pe pmnt (cele din cer mai puin). Ea este aceea care rnduiete lunile calendaristice, ntregind anul. n gr. este mhnh i mana, dup cum am artat n alte locuri, No de la  meioun este de origine getic. Lesa, "a aduna, a alege", got. lesa, lesa ax,  "a culege spicele"; ax olaesin, "spice neculese", de aici i legw din greac, lego din latin, iar la Ulphila lisan (Torst. Saug., c. XV). Krde, karde, kare n got., tot astfel i maeker, gr. maaira, lat. Machaera i gia, giai din pers. nsemnnd "spaiu, loc, regiune, pmnt", gia n got. nseamn "pmnt, spaiu, hiat fr ruptur". Verbul ge, gae, gaeta , "a rspndi, a fundamenta cu mare larghee, a oferi, a drui", got. gia, begia, arab giabir, "mndru", got. Giabir, Giasir, azi Giaeswer, "a-i atribui pe drept mai mult", gr. gauro , verbul este gaiw, "sunt mndru". Turc giaba, "dar, dat ca dar", got. Giba. n legile antice era Giaes, n limba popular Gwa; la Gei se scria Gauja, Gaja, Goja, la Greci Gaia, de la verbul gaw, "eu nasc"; de adugat i ghaeti i ghuti, nsemnnd "plin de vigoare" (A se vedea i Haavamaal LXXI, Gell., Noct. Att., lib. X, c. XXV, sup. c. I, p. 3), precum i Fragm. De legi antice, c. I, Ars. Br. Westg. L.), "a produce ramuri din abunden"; la Goi, arborele genealogic se numete gaetertrae aettertrae; ghaela, "a fi un lucru de mare pre" vine din gotic gaela, gaella,  "a fi de pre"; de aici i grecescul khlew, w, nsemnnd "a mngia uor cu mna". Ghaemret i ghumer, n got. ghaemur, jaemr, Jaemmer, "a distruge bogia apelor", vine de la verbul gotic gauna, ghaema, ghaemra, aemra, "a distruge" (de aici i vechiul cuvnt romnesc iama i expresia a da iama n; i cum la origine se refer la distrugerea faunei apelor, adic a petilor, nseamn c petii au fost hrana strveche a populaiilor nordice i nu numai, vezi i simbolul cu cei doi peti; i omul a fost mai nti pete, apoi mors, adic amfibie, n.t.), precum i verbul "a se plnge de soarta sa", "a se cina". Tot de aici vine i grecescul Goaw i goaomai , precum i latinescul gemo ("eu gem") i gemebundus ("cel care geme", "muribundul") cruia n greac i corespunde gohmwn, goo = lat. luctus = "durere, bocet (dup un mort)", gowdh, lat. lugubris, "trist, n doliu", de aici i gemoniae, gemoniae scalae, adic nite rpe la marginea Romei, unde se aruncau trupurile celor torturai i executai; bend, got. bend, baend, de la binda; la fel i haldsbend care se scrie i haldsbaend i haldsbaena, fiind derivat de la halda, "a ine" i bana, "omor". Lui Bend ns sau Band i corespunde n latin vinculum, "lan", ligamen, "legtur, cordon"; n gr. este biw, n lat. vincio sau vieo, "a lega, a ataa", ca i la noi banda; lui bia din greac i corespunde vis n latin ("for"), iar lui biasmoviolentia, iar lui Bindingi sau Bindingi din gotic i corespunde n latin vinculis constrictus, "strns n lanuri, legat". Lui bees din suedez i corespunde bes i bas n gotic, precum i pas (pentru c consoanele b i p sunt alternative, n.t.), echivalente n latin cu poena ("pedeaps"), de la verbul basa sau pasa care n latin este battuere, "a bate"; bassara, lat. sica ("mic sabie"), iar la Cicero se regsete cu sensul de "asasinat" sau dolo, "arm nchis ntr-o teac", biornbasara, machinae = "unelte de rzboi" i foveae, "gropi", "excavator de ucis uri"; n greac  patew, "eu zdrobesc, calc n picioare". Maehas , "unealt cu care se reteaz fnul", vine din goticul maa i maita, "a reteza:; de aici maekr, machaera, Metz, "cuit", Stekametz, "pumn", Weldhemetz, "eap"; n gotic hae, h, ho = lat. foenum, "fn". De la maita avem n lat. meto, "a recolta" i amaw i amaomai n greac, de unde amhto, messis ("recolt"), amhth, messor ("culegtor"), amh = falxmessoria, "secer". Hyr tuman, got. hyr, yr, tuma, dima, dimba, nebula ("negur"), nimbus ("nimb"), vis venti ("fora vntului"), de la hyra, yra, harwa, orwa, "a mica, a agita". De aici gyrus n latin i guro n greac, "cerc, ambitus"; gurow din greac, apoi hair, hior, gladius ("sabie"). Grecescul aor sau aor = lat. ensis ("sgeat") de la aerw, "ridic, nal", pentru c sgeile (i armele n general) vibreaz legat de arf i orf, care, ca nite aripi, zboar prin aer, aeirw , care este chiar coninutul sintagmei  ei aera airw; n acelai chip Homer spune despre Achille entea aeirein ("a trimite cu mna proprie din piept"; cred c aluzia este la curajul proverbial al eroului, n.t.);  s-a ncetenit i la vechii goi ideea c prin saltul armelor (se refer mai ales la sgei, n.t.) nu se reine numai un joc, ba chiar, printr-un consens general, este i o surs de zgomote. Din aceeai rdcin este i hairta, haerta, hierta, cor, kear, contras khr ("inim") de la verbul kaiw sau kew ("a aprinde, a arde"): cci putem vorbi la oameni despre o inim care "arde", la animale, despre o inim care "vars flcri", cci inima, atta vreme ct pulseaz, poart n sine i viaa. Dei n cazul cnd inima se odihnete profund, se poate totui observa o micare, care continu s dureze n auricule, ultima, n auriculul drept; acolo are loc ultima pulsaie, n propriul snge, conform opiniei exprimate de Harvey (William Harvey, 1578-1658, medic englez, vestit prin descoperirea circulaiei sngelui, n.t.) n lucrarea sa de cpti De genere animalium, cap. 51, n care relateaz c "ntr-o slab unduire i un tremur nensemnat sau o palpitaie se gsete ultimul semn de via". De aici se trage totodat concluzia c sngele este izvorul vieii i locul principal al sufletului; de fapt, din el sunt toate celelalte pri ale corpului care "se hrnesc cu sngele fierbinte irigndu-le i astfel capt via". A se vedea i capitolul avnd ca tem "Micarea sngelui". Raiunea cea mai puternic a originii circulaiei sngelui care influeneaz i toate celelalte micri naturale este inima, de ea depind toate acestea; toate acestea sunt comandate de creier, care dirijeaz totul, spun medicii c fr ele animalele nu ar putea exista (Id. cap. Exercit. LVII).

Jk din turc nseamn "povar, jug", n got. este juk, ook, lat. jugum i n greac zugo ; sued. Satt, lat coetus ("ceat", dar i saetae n textele vechi, deci mult mai aproape de suedez sau invers suedeza de get, n.t.), got. satt, sueit, swet, de la verbul saewa, swawa, swaeswa, "a veni la un loc, a se aduna, a intra i a iei"; sassa = lat. sodales, "nsoitor, so" (cu sens de amic, tovarǭ, dar i cu cel actual, deci prin suedez - i prin gotic -, vedem clar c originea este getic, cci o regsim ca atare n toate textele vechi romneti, n.t.), gr. suositoi ("comeseni"), de la verbul suositew. i chiar dac vrem s deducem cuvntul din grecescul sito, chiar i atunci am avea la origine cuvntul getic saed care nseamn "cereale, grne, mncare", got. setta, satta, sattarbod (cf. Fragm. de legi vechi Gaut. Oc. Hrolf, c. V, comp.  Herv., f. c. XIII i Hirdikra n diferite capitole, a. c. III i XVII, Torst. Saug., Herv. f. c. IV, XIV i XVIII), "dar, ofrand, n vederea rempcrii", satt mal , "mas de reconciliere", satt mal ok btt, "procese acurate i amendate", sattarfunder, "ntrunire de mpcare", saettas, "adun laolalt", semin, "de mare cinste, la mare pre, pentru care demnitatea este lucrul cel mai important", got. semin, saemd, "demnitate, ordine, decen" i saemeliger, "conform demnitii, cinstit", med semeligum , "care convine publicului", semeliga, "n chip onorific", semia, "a administra cu demnitate", gr. semnon, "demnitate", semno, "cinstit"; preteritul pasiv al pers. I sesemmai , de la sebomai, dar chiar i acesta este de origine getic, dup cum am artat, sued. Der, pers. Janua, "poart", got. der, dyr., dor, gr. ura, "poart, gur", urax ,  la Hesychius Purgo (c. XII, Tors. saug., p.m. 451 i 453) , "zid de aprare", idem. itwn, "tunic, cuiras", n ionic kiwn, sued. Derban, "paznic al porii la vechii goi", wrax, "cuiras" i thorax, "plato", interpreteaz Hesychius (c. XII, Torst. Saug. la urax), n gr. se spune itwn, zho i lwrikion (i nu Purgo ) - iat cum Ovidiu avea dreptate cnd spunea (Tr., V, 3): "Limba greac sun aici mai mult a getic, fiind amestecat cu multe getisme" (Grajaque quod getico mixta loquela sono).

Eu am ales doar cteva exemple dintr-un numr mare, iar dac Dumnezeu mi va ajuta, voi mai ilustra faptul c nenumrate cuvinte din greac i latin, precum i din alte limbi, trecnd prin suedez i gotic, i au originea n getic. Iat: pers. nisesten, "a se aeza", got. sitia, nisitia, nidsittis, sued. Kaz, got. kaz, gaz, gas, nausgas, anas, g, turc. Kul, pers. got. gsol, "lac, bltoac", pst, "ap mic, izvor", got. puss (Her. Saug., c. XII. C. III, Vygbr., LI. R. C. i M.E.), s. laest, "lovitur, aruncare uoar", got. laest, "ran", s. kaest, "intenie, consiliu"; verbul nsui nseamn "a discerne, a alege cu sufletul"; la fel stau lucrurile n limba noastr vorbit, unde kaesa, kioso > kaest, kaestar, "ales" (de aici i latinescul Caesar i qaestor, dup opinia mea, n.t.), kogghlamak, "a defima", got. koghla, kokls (Hertraud och. Saug., c. IV). n legtura cu particula mak, lucrurile nu stau clar. Semir, butyrum, got. semir, smir, smr, ar. Sewr, "bou, turm", got. sewr, seur, sor, saudr, sdr, ilmek, "a ultragia", ilenmek, "a blestema", got. ilmaeka, ilmaela, "a profera o injurie, a tri n concubinaj, a ultragia", ceea ce n Legenda lui Thorst. (f. c. XVI i urm.) este numit illyrda.

Ujandrmak, "a tulbura, a blama", got.  ika, weka, weckia , "a trezi din somn"; acelai lucru nseamn i viandurmak. Infinitivele avnd terminaia n mak sau mek sunt cuvinte turceti. Aceeai situie cu expresia ciftlendr mek , "a se lega prin cstorie". Pers. cist, turc. Cist i gist,   "soie", got. gipt, gift, igiad, "consiliu", got. igiad, higiad, higiu, brysthygiu, verb. Higga ,  "am ameninat", giran, ar. pl., "vecini, consori", got. girannar, grannar, graend, "vecintate" (Praef. R. Berg. Leg. Upl. Fragm., L.I., Ion. Rugm., p. 25, Gaut. Ok Hrolf. Saug. , c. XIV, Torst. Saug., c. XX, c. XXII i c. XXIV), de la verbul greina, "a separa", daechsem, "gras, corpolent", got. saeck, duk, dicksam, tiock, digur, dikur. Dar dikur swaerd, "trup de gladiatori  legai" (o companie format din 200 de oameni, n.t.) i nu cum arat Stiernhielmius (Kiopmbr. St., c. XXII, q. 4), hyta, "ntritur, cas", got. hyta, hydda , verb. Hyta, serkerd, sergerda, "vertij al capului, furie, cnd cineva nu tie ce face"; got. serkr, "furie" i beserk, beserkur, "btnd din pumni de mnie", regd, "turbai de mnie" (Torst. Saug., c. III i XVII, Merv., f. c. 1), got. redaes, redas, s. rg, "revenit, rentoarcere"; rgan, "a reveni, reconcilia", got. ryggia, rygga, "partea posterioar a corpului", rygg, "spate", s. raefz, "a separa, a se instrui (ntr-un proces)", got. raewa, raefsa, de unde Refsingar thing, Refstathing, Refsinga thing, "Judecat Regeasc n scopul aducerii la cunotin" (Regium judicium pro cognoscendis), mpotriva celor care au comis ultragii la adresa ordinii publicii. Reffing, "pedeaps", ruf. ref., "exilare" (Olafs s., c. XCI, Raestabr. DL. Tingdr. West. LI., c. III, Herv. s. c. III i Torst. f. c. XII); raewgh i rewaeghan, "a aciona ca o vulpe, a avea viclenia unei vulpi", got. raef, raewugr, raefachtig, refkeyla, "vulpoaic", krokaref, "dejucnd, conducnd n eroare prin viclenii", s. asik'ar, "clar", pers. asikar, "a demonstra, a clarifica", got. asikar, asikar eru raan (Byorn) , "claritatea are putere de lege". n codexul de legi editat de Stierhielmius se citete asikkia (West. LI. Vigarth. Dr., c. XIII i Kttibr., c. VIII), afet, pl. afat , "nox, defect", got. afat. Huat ock ar hin hethne lat afat vara,  "ceea ce de la profani lui Vigerus i lipsete".

Toate aceste cuvinte, persane, arabe, turce, pe care le-am folosit la timpul prezent sunt extrase din limba get, un adevr pe care, din ai notri, nimeni nu-l poate nega. Mai sunt nenumrate altele, pe care le voi publica ntr-un opuscul viitor. Am spus din ai notri, pentru c, totui, crturarul Gravius (Elem. Ling. Pers., p. 90) semnaleaz zece cuvinte de origine persan care par s fie nite spice rmase dup strngerea recoltei gotice, dup cum pot fi vzute. Aceasta pentru c la peri exist chiar i legi care sunt foarte asemntoare celor foarte vechi ale noastre. Coninutul acestora se rezuma la a inculca n sufletul cetenilor obiceiul de a nu cdea niciodat n vicii i de a nu comite delicte mpotriva legilor. De aici i Xenophon n De Instit.Cyri,lib.I,subliniaz: "oi de  Persikoi  nomoi,  prolabonte   epimelontai   opw   thn   arhn   mh toioutoi   esontai   oi  politai  wse  ponhrou  tino  ergou  h  aiorou  efiea" ("Legile persane, de fapt, urmresc prevenirea delictelor, ele prevd ca nc dintru nceput cetenii s nu ias din litera lor, s nu cad n ceva necinstit sau s se amuze de un lucru ruinos sau de o fapt criminal ." - extras din capitolul Copilria lui Cyrus) (foarte important, aceasta este i esena legislaiei lui Zamolxe, n.t.).

Aadar, de cea mai mare importan n aceste legi era, nu att teama de pedeaps i supliciu, ct mai ales s-i determine pe ceteni s se ruineze i s se in departe de o via pctoas i criminal. Iat ce spune Tacit (De moribus Germ., c. XIX) despre strmoi: "Nimeni nu se amuz pe seama viciilor. Aceasta se cheam a nu corupe i a nu te lsa corupt" i puin mai ncolo: "Pentru cei mai muli valoreaz mai curnd bunele moravuri de acas dect bunele legi de aiurea". Acelai lucru spune i Justinus  (I., II, c. 20): "Dup cum se poate vedea, ceea ce este de admirat la Scii, este ceea ce le-a dat lor natura, ceea ce Grecii nu pot obine nici prin nesfritele doctrine ale nelepilor i preceptele filosofilor, cci sunt ntrecui, punndu-i n  balan de bunul sim nnscut i obiceiurile necolite ale barbariei: cci Sciilor le-a folosit mai mult necunoaterea viciilor, dect le-a folosit Grecilor cunoaterea virtuii." Dar adevrata cauz reiese clar din cele de mai sus. Sunt sfinte cuvintele regelui Birgerus din Prefaa la Legile Upsala: "Warin allir raetwisir, tha thursti aei lagha widh" ("Dac toi ar duce o via cu dreptate, nu ar mai fi nevoie de legi").

9

Go Home;
Go Next Page >>
Go Previous Page <<

Home; Top ^; Continuare >>