|
Zenovie Cƒrlugea, Tƒrgu-Jiu, Romania Eminescu - epopeea dacica Eseul pornete de la
observaîia criticului literar G. CÇlinescu, conform cÇreia, dintre toîi scriitorii romƒni, Eminescu este acela care, Œn grandioase i vizionare structuri ale imaginarului
romantic, ,,fusese fulgerat de ideea unei epopei dacice", i aceasta cu mult Œnainte de perioada Œn care gazetarul combÇtea vehement ,,strÇinismul", militƒnd pentru
dezvoltarea naîiunii pe cale organicÇ, naturalÇ.Intenîia de a contura, Œn cadre epopeice, acea inimitabilÇ mitologie autohtonÇ, se Œnscria, de fapt, Œn curentul
,,dacismului", nÇscut Œn deceniile anterioare prin KogÇlniceanu, Russo, Bolintineanu i, mai ales, prin cercetarea interdisciplinarÇ i comparativÇ a unui savant ca Bogdan
Petriceicu Hadeu, Œntemeietorul teoriei etnogenezice a ,,substratului" (Perit-au dacii?, 1860). Dacismul romanticilor din prima jumÇtate a
secolului XIX venea sÇ contracareze teoria exageratÇ a puritilor latiniti, nÇscutÇ din productivul poncif cronicÇresc ,,de la Rƒm ne tragem" i modulatÇ, mai
apoi, Œn mod conjunctural, sub presiunea tot mai insistentÇ a propagandei catolice (venitÇ Œn Moldova dinspre regatul polon, iar Œn Ardeal i Muntenia prin filierÇ
habsburgicÇ sau direct de la Roma). Dacismul venea, totodatÇ, sÇ exprime, Œntr-o accepîie ,,extraesteticÇ", acea curatÇ idee naîionalÇ, ca reflex
Œmpotriva agresiunilor, importurilor i imitaîiilor ,,sincronicizante", ce-i vor gÇsi mai tƒrziu o ,,explicaîie" ideologicÇ Œn Istoria civilizaîiei romƒne moderne
(1924-1925) a lui Eugen Lovinescu. La timpul sÇu, Eminescu (Œnarmat cu o culturÇ solidÇ i la curent cu ultimele teorii Œn materie de mitologie
indo-europeanÇ) a Œnîeles foarte bine acest lucru, cÇci, prin deplasarea accentului de pe istorie pe o proto- i pre-istorie, se urmÇrea, de fapt, atƒt
legitimarea unei doctrine (ideologii) naîionale de tip organicist, cƒt mai ales acea idee de ,,integrare" a spiritualitÇîii autohtone Œn preistoria universalÇ,
intenîionƒndu-se, totodatÇ, cu sentimente de satisfacîie i mƒndrie naîionalÇ, o de-complexare a mentalitÇîii noastre culturale, o de
-provincializare culturalÇ, ba chiar o eliberare de sub ,,teroarea istoriei"
- o istorie vitregÇ, mai totdeauna dramaticÇ, instituitÇ odatÇ cu Œnfrƒngerea Daciei, continuatÇ cu aa-zisa ,,romanizare", cu invazii barbare i, din Evul Mediu
pƒnÇ tƒrziu Œn epoca modernÇ i contemporanÇ, cu binecunoscutele presiuni din partea a trei imperii (otoman, habsburgic i îarist). Dei greitÇ,
ideea latinistÇ, lansatÇ de Nicolaus Olahus i susîinutÇ de o ŒntreagÇ istoriografie, de-a lungul a peste douÇ secole i jumÇtate (Ureche, Costin, Cantemir, corifeii
¸colii Ardelene, Constantin Cantacuzino) nu dÇunase chiar atƒt naîiunii romƒne, cÇci, mai Œntƒi de toate, ea urmÇrea o legitimitate ,,nobilÇ" europeanÇ a
aspiraîiilor noastre de-a lungul vremurilor. Fusese, aadar, unificatoare i catalizatoare Œn sensul mesajului ei umanist i Œn luminismul ei practic, aplicat realitÇîilor
romƒneti. Gƒndirea sincerÇ i neŒndoielnic patrioticÇ a acestor ,,corifei" umaniti era, ŒnsÇ, coloratÇ de acel spirit al veacului, care Œn perioada
paoptistÇ suna deja vetust, nefuncîional i nu mai corespundea aspiraîiilor naîionale moderne. Ideea redescoperirii mitologiei naîionale
- Œncorporƒnd realitÇîi istorice atestate de milenii - a fost pusÇ de geniul eminescian Œntr-o perspectivÇ proto-istoricÇ, fÇcƒnd, de fapt, legÇtura cu mÇrturia anticilor greci (Herodot, Platon) privitoare la existenîa realÇ i fascinantÇ a aa-numitelor popoare hiperboreene, Œntre care traco-geto-dacii au fost cei mai apropiaîi i au exercitat chiar influenîe asupra spiritualitÇîii eline, fapt recunoscut Œndeobte Œn balcanologie (originea tracicÇ a miturilor
argonautic, orfeic, dionisiac, hestian, chiar a doctrinei pithagoreice). ,,Dacismul"
deîinea, aadar, ca viziune istoricÇ, o motivaîie complexÇ, devenind, la Eminescu, atƒt mit estetic, cƒt mai ales un reflex de autoapÇrare culturalÇ Œn faîa
agresivitÇîii spiritului universalist. Fenomenul a fost definit astfel de Mircea Eliade, Œn studiul sÇu introductiv la ediîia de scrieri hadeene din 1937:
,,×n epocile de crizÇ ale istoriei unui neam, Œntoarcerea la rÇdÇcini, la originar i specific, opunerea sau chiar negarea universalismului este un fenomen deseori
verificat". Credinîa cÇ ne tragem dintr-un ,,popor de eroi" i ,,plin de nobleîe", scrie gazetarul Eminescu, este nu numai o mƒndrie,
dar i un Œndemn la impunerea unei demnitÇîi naîionale (articolul Labirintul istoriei noastre), cÇci ,,m-am convins cÇ acea urÇ Œn contra trecutului, acea
aruncare Œn apÇ a tuturor tradiîiilor, acel abis creat Œntre trecutul de idei i prezentul de azi nu e un rezultat organic i necesar al istoriei romƒne, ci ceva fatidic
i artificial"( art. Materialuri etnografice privind Œn parte i pe dl Nicu Xenopolus). Pentru ca Œn Distinguendum est (1881) sÇ se arate ferm Œmpotriva
unei plutocraîii bugetivore incapabile de mƒndrie naîionalÇ i adevÇr istoric:,,Totul trebuie smuls din mƒna acestor oameni c-o ŒnnÇscutÇ incapacitate de-a pricepe
adevÇrul i lipsiîi de posibilitatea patriotismului: totul trebuie dacizat oarecum de acum-nainte" (Timpul, an. VI, nr. 230 i 233/1881). ×n continuare, eseul urmÇrete felul Œn care ,,obsesia dacicÇ"
eminescianÇ se materializeazÇ Œn creaîii literar-artistice interesante, de la ŒncercÇri de tinereîe precum Odin i poetul, Genaia, Planul lui
Decebal, proiectul dramatic Decebal, la poeme ale maturitÇîii precum Sarmis (1875-77), RugÇciunea unui Dac (1878), Dochia i ursitoarele
i, desigur, ampla evocare epopeicÇ Memento mori, o adevÇratÇ dioramÇ a civilizaîiilor, Œn succesiunea lor ciclicÇ, exprimƒnd o filozofie, dar i o istorie a
mentalitÇîilor culturale, din preistorie pƒnÇ Œn contemporaneitatea poetului. Este semnificativ cÇ, din cele 219 strofe, 104 sunt dedicate Daciei legendare (53) i
eroice (51), intenîia poetului fiind aceea de acordare a ,,legitimitÇîii", Œntre marile civilizaîii ale lumii, i a celei geto-dacice.
×n totalitate, eseul aduce Œn atenîia cercetÇtorilor dacismul eminescian, ca idee ordonatoare a unei concepîii istorice organiciste i faîetÇ structurantÇ a unei
mitologii poetice de patetic vizionarism
. |