|
Sergiu Haimovici, Vasile CotiugÇ, Iai Caracteristicile morfo-biometrice ale cailor geto-dacilor. Importanîa lor economicÇ i culturalÇ Este cunoscut faptul cÇ pe meleagurile noastre ŒncÇ de la Œnceputurile neoliticului au apÇrut, Œn cadrul materialelor
arheozoologice, resturi aparîinƒnd calului, dar Œn numÇr foarte redus. Se pare cÇ Œn eneolitic, mai cu seamÇ Œn situri din estul îÇrii, frecvenîa sa crete uor,
pÇstrƒndu-se ŒnsÇ aceeai Œn epoca de tranziîie cÇtre epoca bronzului. Abia o datÇ cu epoca bronzului putem spune clar cÇ acest animal era de acum precis domesticit,
folosit la diverse munci, fiind ŒnhÇmat i la care, dar totodatÇ i Œn alimentaîie, acoperind, datÇ fiind talia sa, o cotÇ deloc neglijabilÇ a necesitÇîilor de proteine
animale necesare vieîii omului. Se poate constata cÇ Œn Bronzul final (cultura Noua) calul era de acum i cÇlÇrit, folosindu-se o zÇbalÇ internÇ (Œn gurÇ). Se tie cÇ
Œn partea a doua a Hallstattului, existau Œn Europa douÇ grupe mari de cai, deosebiîi ca morfologie i talie: caii scunzi, denumiîi vestici, caracterizƒnd mai ales
populaîiile celtice, i caii mai Œnalîi Œn medie cu 10 cm, denumiîi estici i atribuiîi mai ales sciîilor. ×n cadrul grupÇrii estice, Œn La Tcne, geto-dacii, prin tehnici
de ameliorare rasialÇ, fenomen cu totul inedit Œn lumea barbarÇ, au ŒmbunÇtÇîit respectiva grupare i au avut astfel la dispoziîie douÇ tipuri de cai: cei ordinari, de
talie oarecum mai joasÇ, cu o medie de 1,30-1,35 m, buni la toate, inclusiv ŒnhÇmarea lor la care, cu segmentele membrelor reprezentate armonios, i caii zii de elitÇ, de
talie ŒnaltÇ, Œn medie de 1,40 m, folosiîi mai ales pentru cÇlÇrie, Œndeosebi Œn luptÇ, la care membrele, prin alungirea pÇrîii lor proximale, au devenit oarecum
dizarmonice. Studiind odoarele executate de toreuîii traco-geto-daci, se poate constata cu claritate cÇ acetia distingeau foarte bine cele douÇ tipuri de
cai, reprezentƒndu-i ca atare Œn diferite ipostaze, implicit cÇlÇriîi. Caii erau folosiîi de cÇtre geto-daci i Œn scopuri cultice. S-au pus Œn evidenîÇ,
Œn cadrul diverselor situri (aezÇri, tumuli, necropole, dar i gropi singuratice), cai Œnmormƒntaîi Œntregi, ori doar capul i extremitÇîile membrelor, constatƒnd aadar
cÇ ei nu reprezentau ofrande animaliere, depuse unor defuncîi Œngropaîi sau incineraîi, cum apare de obicei ritualul la multe popoare, ci cu un scop care ne scapÇ, calul
putƒnd fi astfel considerat la strÇmoii notri un animal probabil cu caracter sacru. Nu ne mirÇ deci faptul cÇ i astÇzi Œn folclorul romƒnesc aceastÇ specie joacÇ un rol
Œnsemnat. Calul totui era Œntrebuinîat pe deplin i Œn alimentaîie, fiind gÇsit Œn cadrul resturilor menajere din aezÇri, cu aceleai caracteristici arheozoologice ca
i celelalte specii din eptel, ce erau crescute Œn vederea unor necesitÇîi gastronomice. Rar se pÇstreazÇ printre aceste fragmente osoase i unele Œntregi, la care fiind
posibilÇ calcularea taliei se observÇ bine existenîa celor douÇ tipuri de cai. |