|
Nina StÇnculescu, Bucuresti, Romania Simboluri sacre moderne.Semne arhaice Œn opera lui Brƒncui ×n procesul trecerii operei brƒncuiene, prin decantare, de la figurativul mimetic clasic la quintesenîele unor simboluri moderne
sacre, formele sculpturale s-au apropiat de marea simplitate i ritmicitate a Œnsemnelor arhaice perpetuate pƒnÇ astÇzi Œn folclor pe ceramicÇ, îesÇturi, Œn cioplituri:
spirala, rombul, ovoidul, cercul, coloana, unghiurile "dinîilor de lup" etc. Acestea constituiserÇ Œn ille tempore
o scriere riguros alcÇtuitÇ, legƒnd omul de Cosmos i de divinitate, transmisÇ i pÇstratÇ Œn decurs de milenii Œn spaîiul carpatic, pƒnÇ astÇzi, din "generaîie Œn generaîie". Apropierea lui Brƒncui de aceste Œnsemne existente deopotrivÇ Œn descoperirile arheologice ca i Œn toatÇ arta folcloricÇ actualÇ, nu a fost aceea a unei simple imitaîii formale, ca Œn cazul preluÇrii artei africane de cÇtre avangÇrzile artistice, ci a unei alÇturÇri acelei declarÇri a lui Lucian Blaga
: "satul trÇiete Œn mine, Œntr-un fel palpitant, ca experienîÇ vie".Asupra integrÇrii, tot mai desÇvƒrite artistic, a sculpturii lui Brƒncui Œn
spiritualitatea sa strÇmoeascÇ, aduce mÇrturie, Œn moduri diferite, Œntreaga lui operÇ. Astfel, SÇrutul,
iniîial volumetric, devine Œnsemn grafic - incizat Œn piatrÇ sau schiîat Œn tu - i multiplicat Œn benzi, spre accentuarea mesajului, sau cunoate o maximÇ abreviere, pƒnÇ la tergerea notelor mimetice ca-ntr-o criptogamÇ, Œn cazul stƒlpilor
Porîii sÇrutului. La Muza adormitÇ, Negresa blondÇ i mai ales Petele, Œnscrierea Œn forma ovoidÇ puternicÇ, la Domnioara Pogany
mai adÇugƒndu-se i revÇrsarea spiralicÇ, ritmicÇ a curbelor pÇrului, la PÇsÇri abrevierea devine asemÇnÇtoare pÇsÇruicilor de pe porîile gorjeneti, iar Œn cazul
Cocoului sunt reiterate unghiurile "dinîilor de lup". Motiv sintetic ultim, Coloana fÇrÇ sfƒrit,
Œn verticalitatea ei, rƒnduite ritmic la infinit simbolul matrimonial al rombului-soare i astfel este totodatÇ Œnsemn al "infinirii" ca atare, cum spunea Noica, sau, cu alte cuvinte, imagine a Infinitului Œnsui, ca o cruce sau o icoanÇ.
|