|
Mihail Diaconescu, Bucuresti, Romania Specii epice i lirice n creaîia literara a geto-dacilor Numeroase surse istorice antice atesta faptul ca n diferite faze de nflorire a civilizaîiei lor, geto-dacii, ramura nordica a
tracilor, "neamul cel mai numeros din lume dupa cel al inzilor", aveau reprezentari religioase caracteristice, variate cunotinîe de filozofie, logica, etica,
medicina, astronomie, botanica, manifestari artistice, inclusiv literare, profund originale.Constituirea primului stat geto-dac centralizat i independent
sub conducerea lui Burebista (82-44 .Hr.) a favorizat nflorirea acestor manifestari. Dupa moartea lui Burebista, menîinerea nentrerupta a unui nucleu statal n sudul
Transilvaniei, n regiunea Munîilor Oratiei, unde, n conformitate cu Iordanes, au domnit mai departe monarhi ca Deceneu (mare preot i consilierul cel mai apropiat al
lui Burebista), Comosicus, Scorilo, Duras-Diurpaneus, Decebal (87-106 d.Hr.), a creat un cadru prielnic pentru continuarea acestor manifestari. Faptul ca arta
literara a geto-dacilor nsuma creaîii aparîinnd genului epic i liric e pus n evidenîa de numeroase marturii. Herodot din Halicarnas (485-425 .Hr.) relateaza despre
modul n care "geîii care se cred nemuritori"
i reprezinta calatoria unor emisari trimii de ei la Zamolxis cel nevazut. Credinîa geto-dacilor ca Zamolxis, la care sufletele lor merg dupa moarte, se arata ciclic la patru ani i ca
"sufletele se bucura alaturi de el de toate cele bune" era marturisita n cadrul unor comunicari de tip narativ.
×n acest sens, Mircea Eliade are dreptate sa afirme ca "Zamolxis i face apariîia ntr-o istorie religioasa care l precede; el inaugureaza o noua epoca de tip
eschatologic". Legendele, miturile, istorisirile animaliere sau moralizatoare caracteristice tuturor culturilor arhaice aveau, desigur, i n cultura geto-dacilor o
structura narativa. Despre varietatea creaîiilor literare geto-dacice care compun genul liric exista, de asemenea, numeroase marturii. Oda,
ca specie lirica n care se comunica un elan admirativ pentru o fapta, un erou, o idee sau un eveniment, se caracteriza prin stil recitativ i o desfaurare energica. ×n odele traco-geîilor se pastrau numele unor eroi legendari ca Rhessos, Cotys i Sitalcas.
"×n cntecele eroice se realizau adeseori treceri succesive de la cntare la recitare i de aici la declamaîie, ntr-o ordine i preponderenîa care erau dictate de
conîinut". Peanul
este o specie lirica i exprima recunotinîa faîa de o putere divina sau o autoritate lumeasca. La Tomis s-a descoperit o placa al carei text, Pean Apollon,
demonstreaza existenîa acestei specii n cultura stramoilor notri. Peanul a fost intonat de locuitorii greci ai Tomisului. Dar numeroi autohtoni geîi se amestecasera prin variate legaturi de rudenie cu grecii locuitori n cetaîile vest-pontice. Numeroi geîi erau asimilaîi din punct de vedere cultural de aceiai locuitori ai cetaîilor. Unii geîi, cum este regele poet Cotys I, aveau cunotinîe literare luate din culturile greaca i latina.
Imnul
era o specie lirica de mare solemnitate, care glorifica o divinitate, un erou, o idee. Sursele istorice antice atesta existenîa unor compuneri lirice cu numele
sitalcas, pe care traco-geîii le dedicau unor zei sau regi. Cntecul erotic (scolie)
avea caracter sentimental i conîinea elemente lirice amestecate cu evocari epice. Bocetul, denumit torelli, corespunznd therereuri-
ului grec, era un cntec care exprima durerea la moartea celor dragi. Torelli este explicat n Lexiconul lui Hesychios din Alexandria drept "exclamaîie
de jale traca nsoîita de flaut". Epoda
era un cntec cu ritm i melodii reluate, de o simetrie succesiva, atent supravegheata, legat de practica descntecelor, vrajilor sau aplicaîiilor medicale empirice. Belagines sunt creaîii literare despre care nu tim daca aparîineau genului liric sau epic. Iordanes spune n Getica
sa ca Deceneu i-a instruit pe daci "facndu-i sa traiasca conform legilor naturii, transcriind aceste legi; ele se pastreaza pna astazi sub numele de belagines".
Din pacate, Iordanes nu ne spune nimic n plus despre opera literara n care Deceneu a transcris aceste belagines.
Nu ne spune nimic nici despre structura i forma specifica a creaîiilor belagines. |