Maria Crian, Bucuresti, Romania
De la Carolus Lundius (1638-1725) la Nicolae Densuianu (1846-1911)

Cum multora dintre cei prezeni la actuala ediie a Congresului de Dacologie le-am druit de mult rezumatul crii lui Carolus Lundius Zamolxis, primul legiuitor al Geilor (1687), iar unii - graie domnului dr. Napoleon Svescu - au putut urmri pe Internet textul ei integral, n traducerea mea (de fapt prima traducere pe plan mondial), la 314 ani dup apariia ei la Upsala, am dreptul s sper c Amfitrionul acestor patriotice ntreprinderi ne va oferi, o dat cu preioasa ediie-facsimil a crii lui Densuianu, Dacia preistoric, aprut de curnd la Editura Arhetip, i traducerea preioasei cri a lui Carolus Lundius, Zamolxis, primul legiuitor al Geilor.

Dup cum bine vedem, cel dinti care pune cititorul romn la curent cu religia, filosofia i mai ales cu legislaia zamolsian, nu este un romn - aa cum ar fi fost de ateptat - ci un jurisconsult suedez - Carolus Lundius -, ivit pe lume cu 208 ani naintea nepreuitului savant romn Nicolae Densuianu, dar care gndete faptele de istorie i de cultur i civilizaie ale strmoilor notri, n cea mai mare parte, identic cu modul extrem de nelept n care le-a conceput i cernut prin creuzetul naltului profesionalism, antecesorul su, cu toate c  Densuianu, din pcate, nu i-a cunoscut lucrarea, i, dup toate probabilitile, nici una din lucrri i nici mcar numele acestui crturar suedez nu i-a fost cunoscut; important este ns faptul c gndete exact ca el n mai toate problemele, ncepnd cu tematica populaiilor scandinave, pe care i crturarul romn le consider ca fiind ndeaproape nrudite cu strmoii notri; n timp ce Lundius, cu excepia Monumentelor literare Eddice i Cronica Sueoniei, se sprijin preponderent pe texte juridice vechi i strvechi existente la marile biblioteci din Europa, inclusiv manuscrise, Nicolae Densuianu recurge, i uneori preponderent chiar, la date arheologice; bineneles, amndoi iau ca martori, n egal msur, operele scriitorilor antici: Herodot, Aristotel, Tucidide, Diodor, Strabon, Tacitus... i, s nu uitm c spturile din ultimele dou secole au fost extrem de fructuoase, confirmnd - nu rareori - n proporie de 100% relatrile anticilor i de care, cam 50%, a  beneficiat Nicolae Densuianu - de acestea, Carolul Lundius nu a avut cum s beneficieze, dat fiind faptul c l despart peste dou secole de Densuianu. Important este faptul c amndoi, la distan de peste 200 de ani, i fr s se cunoasc, au gsit soluii la fel de corecte problemelor legate de mitologia (zis) a strmoilor notri (scii, pelasgi, etrusci, cimerieni, celi, gei...), precum i de lexic, iar limba este cel mai viu document - dovad a unor fapte petrecute anterior momentului vorbirii - uneori, cu milenii - acesta fiind i cazul de fa.

Iat doar cteva exemple: cuvntul om este considerat de Lundius ca unul din cele mai vechi cuvinte getice, avnd la baz nu cuvntul latinesc humus, "hum, lut", ca unul care s-ar trage din pmnt, ci un adjectiv getic strvechi care a dat n elin omoioV , nsemnnd "asemnator, de aceeai valoare", i de aceea api de a se aduna la un loc, de a fi sociabili , deci legat de conceptul de homo socius; i, pe majoritatea vaselor de ceramic strvechi apar mai ntotdeauna un brbat i o femeie , precum odinioar doi peti (legat de viaa acvatic a omului), cptnd ulterior o conotaie cretin; N. Densuianu (pag.767), lundu-l pe Tacit ca martor care vorbete despre Man/n/us , fiul lui Tuisto, care nu ar fi dect pelasgicul Tuisto, recunoscut n romnescul Tuiu sau Tat; apeleaz i la Atys , rege al pelasgilor din Lydia, care nsemneaz "tat", apropiindu-se astfel de etimologia oferit de Lundius, care vorbete de strvechiul zeu nordic numit Attin (vechi nume getic), care a dat n turc, persan i arab ata, "tat" (vezi i Ata - trk), iar n elin Adonis; n ebraic l cunoatem din formula de invocare a rabinilor Adonai, nsemnnd "Stpne! Doamne!" (de fapt, Lundius arat, cu argumente riguroase, c toate celelalte mitologii se trag din cea getic); Ban/us (un rege al alanilor de lng Istru ) apare la Jornandes Sangibanus; n romn este titlul vechi al domnilor din Ardeal i Banat, luat apoi de srbi, bulgari i unguri, cu acelai sens - reliefeaz Densuianu (pag.1079); la Lundius, gsim i Fan i Pan i Paean (din elin i latin cu sensurile deja cunoscute), consoanele b, f i p fiind permutabile, iar Fan despre care vorbete i Bonaventura Vulcanius Brugensis (De literis et lingua Getarum sive Gothorum, Lyon, 1597), exemplificndu-l ca unul din cele mai vechi cuvinte gete, nseamn "Dumnezeu", la origine; a se vedea ct este de rspndit acest cuvnt astzi, prin intermediul limbii engleze, Anglia fiind stpnit n vechime de Angul (care a i dat numele de Anglia unei pri din Britannia), frate cu Dan I care a domnit n Danemarca pe la mijlocul mileniului al II-lea .e.n.; ambii ntemeietori de neam i de dinastii i nu numai  n Britannia i Danemarca. Cuvntul cas, pe care nu-l regsim la Densuianu, cuvnt getic vechi pe care l regsim identic n aproape toate limbile romanice i anglo-saxone, n inscripii Huusfru (-pru ) a dat n elin pe Aphrodita (n germana actual demitiznd-o pe Aphrodita s-a ajuns la Hausfrau, nsemnnd "casnic"; n italian casalinga), Vesta este zisa zei Vatra cu care lucra Zamolxe cnd promulga legi, nsuit apoi de romani; de importan major gsim a fi la Lundius diferitele denumiri ale geilor, fiecare n parte nsemnnd "pmnt" i foarte clar exemplificat c Geii sunt totuna cu Goii, toi la origine fiind Scii; numai Joannes Magnus Gothus (Gothorum Sueonumque Historia, Roma, 1554) mai explic att de clar acest datum istoric; i Lundius i Densuianu ofer liste de cuvinte - primul le numete getice, al doilea pelasgice, de fapt, acelai lucru, cci teritoriul ocupat odinioar de pelasgi a fost acelai cu cel ocupat de gei.


Copyright 2002 © All rights reserved by authors.

Back to FIRST PAGE

Cumunicari / Referate