|
Ilie Moise, Sibiu, Romania Cetele de feciori la romƒni; preliminarii la cercetarea folcloricÇ Cetele de feciori sunt asociaîii de tip arhaic, ofensive, de cucerire a unui rang nou, de trecere la o altÇ categorie de vƒrstÇ.
Pornind de la supoziîia cÇ religia a apÇrut o datÇ cu familia bazatÇ pe Œnrudirea de sƒnge i, implicit, pe ideea de mamÇ, atƒt muma
cƒt i Œnrudirea de sƒnge s-au extins de la societate asupra Œntregii naturi, devenind principiu universal.
Un ecou ŒndepÇrtat al acestor credinîe strÇvechi ca i matriarhatul este i bouriîa sau turca, care poate fi ŒntƒlnitÇ Œn absolut toate confreriile de
feciori din Transilvania. ×n fazele incipiente, feciorul este fiul mamei
- definit prin mamÇ. Apare apoi fiul singur, mama dispare. Acest aspect este Œntƒlnit Œn colinde. Fiul capÇtÇ prestanîÇ, este cineva, el nu mai este fiul mamei,
ci dimpotrivÇ, mama trecƒnd Œn plan secund devine "mama bÇiatului". Se ivete, Œn sfƒrit, tatÇl Œnsoîit de maicÇ, apoi fÇrÇ ea, dar ŒmpreunÇ cu fiul.
Caracteristica cetelor de juni este apariîia constantÇ a unui Dumnezeu tƒnÇr, a unui zeu june, ca i feciorii. ¸i la fel cum zeiîa mamÇ i zeiîa mireasÇ au
fost echivalente cu tot ceea ce este feminin i tineresc Œn naturÇ, zeul june a fost echivalent cu oimul, calul dar mai ales cu bradul, bourul i cerbul
. El era fiul mamei pÇdurii, adicÇ pÇdurea ŒnsÇi - codrul cu tot ce era masculin Œn el: la Œnceput dendromorf, apoi zoomorf i, Œn fine, antropomorf. Cetele de
feciori au fost pƒnÇ de curƒnd organizaîii de iniîiere a junilor i fetelor Œn joc, obiceiuri, cƒntece, reguli de viaîÇ, o coalÇ de datini i bunÇ-cuviinîÇ îÇrÇneascÇ.
Acestea au avut, cel puîin Œn perioada de Œnflorire, trei faze caracteristice: plecarea din comunitate (desprinderea de familie), coala (instrucîia propriu-zisÇ) i
reŒntoarcerea Œn comunitate (Œncadrarea Œn noua situaîie dobƒnditÇ). Cƒt privete ceremonia de plecare din comunitate i perioada de iniîiere, este uor de gÇsit Œn cetele
de cÇluari care au toate aceste trÇsÇturi. |