|
Geanina Georgescu, New York, SUA Dacii Œn Spania Un subiect greu, controversat, dar foarte
interesant, care aduce iar Œn luminÇ poporul dac i douÇ nume simbol, Zamolxe i Deceneu, despre care se crede cÇ se regÇsesc i Œn istoria poporului spaniol.Cercetƒnd documente ale scriitorilor antici, se poate observa cÇ dacii, geîii, goîii, sciîii, massageîii sunt urmaii aceluiai popor, popor viteaz i
inteligent care a pus bazele lingvistice, culturale, religioase i sociale ale Œntregii Europe. Noi, romƒnii, direcîi descendenîi ai acestora, ne mƒndrim
mai puîin cu strÇmoii daci, considerƒndu-i nite barbari. Paradoxal, ne mƒndrim din ce Œn ce mai mult cu obƒria fraîilor notri romani. ×n schimb, spaniolii se mƒndresc
i astÇzi cu simboluri getice, precum sÇgeîile i jugul, care stau pe stema noului stat al Spaniei, cu nobleîea i dreptul la suveranitate. De asemenea, geticismul i
genealogia geticÇ devin uneori standard pentru nobleîea nobilimii spaniole, ca i ideea nemuririi Xamolxiene, dispreîul faîÇ de moarte. Interesant este
faptul cÇ nu gÇsim aproape nimic scris Œn Spania despre cucerirea Daciei de cÇtre Traian (care era nÇscut Œn Spania). ×n schimb, gÇsim o tradiîie cu rÇdÇcini dacice a
Spaniei. Cei care Œn Tracia erau numiîi geîi, au fost numiîi - pe vremea lui Procopius - goîi. Legile lor au fost alcÇtuite de Samolse, asa cum precizeazÇ Messenius. Respectul pentru bisericÇ Œi ŒmpiedicÇ pe autorii spanioli sÇ-l numeascÇ pe Xamolxis fondator de religie i de aceea ei Œl folosesc pe Deceneu. Deceneu nu
se cuvenea sÇ fie pÇgƒn. De aceea, el apare ca un fel de cretin care-i ŒnvaîÇ pe goîi teologia i pune preoîi i episcopi. El iniîiazÇ Œn rƒnduiala celor douÇsprezece
semne, Œn astrologie i astronomie. |