|
Augustin Deac, Bucuresti Legende i mituri - realitÇîi din istoria ŒndepÇrtatÇ a poporului romƒn Œn mitologia anticÇ Moto: "O parte ŒnsemnatÇ din istoria noastrÇ naîionalÇ trÇiete numai Œn formÇ de legende i de tradiîii istorice,
povestite din gurÇ Œn gurÇ, din generaîiune Œn generaîiune, lƒngÇ cÇminul îÇranului romƒn." Nicolae Densuianu, Dacia preistoricÇMulte din
legendele i miturile locuitorilor ancestrali din spaîiul carpato-dunÇreano-pontic, consideraîi, pe bunÇ dreptate, de Nicolae Densuianu, adevÇraîii strÇmoi ai poporului
romƒn sunt consemnate Œn scrierile unor antici eleni care aparîin neamurilor ionienilor, acheenilor i dorienilor, din stirpea geto-dacilor, descini Œn mileniul al II-lea
Œ.Chr. din spaîiul carpatin, Œn teritoriile greceti de astÇzi. SÇ nu uitÇm cÇ Œnsui Herodot precizeazÇ cÇ aceste neamuri au contribuit la formarea poporului elen. De subliniat cÇ aceste mlÇdiîe ŒndepÇrtate ale geto-daco-romƒnilor au dus, din spaîiul lor de batinÇ, spaîiul carpatin i cultura materialÇ, spiritualÇ i
de limbÇ, tradiîii, legende, mituri, creatÇ Œntr-o perioadÇ istoricÇ multimilenarÇ, anteelenicÇ, Œn Dacia strÇbunÇ, pe care le gÇsim consemnate Œn scrierile
anticilor greci, firete, cu adaosurile unor tradiîii locale greceti. ×ncepe sÇ se uite cu desÇvƒrire faptul cÇ majoritatea scriitorilor antici, zii greci, aparîin sau
descind din neamul ionienilor, acheenilor sau a dorienilor. Puîini sunt cei care tiu cÇ Pitagora, spre exemplu, din secolul al VI-lea Œ.Chr., era numit "tracul"
din sudul DunÇrii. ¸i Homer, dupÇ unele surse, a fost originar tot din Tracia; filosoful Tales din Milet (624-546 Œ.Chr.) era ionian, ca i Anaximandru (610-547 Œ.Chr.),
Anaxagora (500-428 Œ.Chr.), Anaximene (581-528 Œ.Chr.), Xenophon (427-355 Œ.Chr.). Profesorul Fericitul a fost grecizat Œn Pherichide. Tucidide (465-396
Œ.Chr.), istoric i om politic, Œntemeietorul criticii istorice, era i el de origine tracÇ. Hecateu (540-470 Œ.Chr.), istoric, era ionian, iar Herodot, considerat
"pÇrintele istoriei", este dorian i i-a scris lucrÇrile Œn dialectul ionian. Clement din Alexandria (150-216 d.Chr.) nu se sfia sÇ aprecieze, ceea ce istoricii
i politologii romƒni mimeazÇ cÇ nu percep faptele cÇ "elenii au furat filosofia lor de la barbari", sub care se Œnîelegeau, Œn primul rƒnd geto-dacii.
Cultura greacÇ se datoreazÇ i dupÇ concluziile savantului romƒn Mircea Eliade - "nordicilor veniîi Œn Grecia". "×ntr-adevÇr - sublinia el, cultura i
religia hellenicÇ sunt rezultatul simbiozei Œntre substratul simbiozei Œntre substratul mediteranian i cuceritorii indoeuropeni, coborƒîi din Nord... Cele mai vechi
texte, Œn primul rƒnd ale lui Homer i Hesiod, reflectÇ Œn parte tradiîiile nÇvÇlitorilor ariofoni" (adicÇ a populaîiei din spaîiul carpato-dunÇreano-pontic). Astfel se explicÇ cum cÇ Densuianu, dupÇ o muncÇ ŒncordatÇ de zeci de ani, prin comparÇri, Œmbinƒnd textul antic cu tradiîiile poporului romƒn, a gÇsit
zeci i zeci de denumiri istorice daco-romƒneti de munîi, de vÇi, de dealuri, de localitÇîi, firete, uneori grecizate, dar toate dovedite documentar a fi pe
teritoriul nostru strÇmoesc, ca Porîile de Fier, Cazanele, Munîii Caucaz sau ai Ripaei, Muntele Parƒng, Cerna, Arabia fericitÇ, precum i pasÇrea mÇiastrÇ
Phoenix-PÇunica, din mitologia geto-dacilor. |