Diversitatea i
complexitatea relaîiilor sociale determinate de traiul Œn comun al indivizilor a impus organizarea i reglementarea lor Œn cadrul societÇîii. Dreptul reprezenta Œn acest
sens o autoreglementare a raporturilor dintre oameni sau grupuri de oameni.La populaîia geto-dacilor dreptul era exercitat prin cutumÇ i lege. Cutuma
sau obiceiul a reprezentat prima formÇ de manifestare a dreptului. Aceasta se referea la norme de conduitÇ, cum sunt relaîiile dintre rude, obiceiurile
magico-religioase, riturile funerare. Sistemul cutumiar la geto-daci nu a reprezentat de la Œnceput manifestarea unei contiinîe juridice, care se va forma o datÇ cu
apariîia statului i a sistemului de drept, ci a avut caracterul unei reacîii spontane. MÇsurile luate se bazau pe Œndemn i, Œn cazuri rare, pe sancîiuni.
Normele de conduitÇ erau prestabilite i sancîionate material ceea ce ŒnseamnÇ cÇ Œncep sÇ aibÇ un caracter juridic. Sfatul - adunarea democraticÇ unde membrii aveau drept
egal de vot - adopta aceste norme. Ele erau apoi recunoscute i aplicate de toîi membrii. ×n caz de conflict, toate problemele erau rezolvate de cei interesaîi i, Œn
majoritatea cazurilor, obiceiurile reglementau totul.
Cutumele aveau un puternic caracter religios. Prin magie susîine Criton (care l-a Œnsoîit pe
ŒmpÇratul Traian Œn Dacia Œntre anii 101-105 e.n.) la pag. 932 "regii geîi impun supuilor lor teama de zei i bunÇ Œnîelegere i dobƒndesc lucruri mari".
O datÇ cu formarea statului geto-dac i dezvoltarea economicÇ i socialÇ, alÇturi de cutume apar i norme juridice care erau sancîionate de stat. Cutuma
geto-dacilor a fost aplicatÇ i dupÇ cucerirea Daciei de cÇtre romani, dar numai atunci cƒnd nu era Œn contradicîie cu principiile dreptului roman.
Legea
reprezintÇ cel de-al doilea mod de exercitare a dreptului la geto-daci. Ea reprezenta emanaîia puterii religioase i statale, care era concentratÇ Œn aceleai mƒini.
Legea a ŒmbrÇcat douÇ forme: forma nescrisÇ i forma scrisÇ.
×n lucrarea lui Carolus Lundius, tradusÇ de prof. Maria Crian, se susîine cÇ Zamolxis a
fost primul care a promulgat legi. ×n capitolul al IX-lea, Corolus Lundius subliniazÇ perceptele filozofice ale lui Zalmoxis. Autorul susîine cÇ acestea sunt i percepte
i norme de drept ale justiîiei i jurisprudenîei germane i care tocmai de aceea sunt i foarte drepte pentru cÇ s-au inspirat din filozofia lui Zalmoxis pe care Œl
considera marele leguitor al geîilor, adicÇ al strÇmoilor lor, al germanilor.
Prof. Maria Crian apreciazÇ cÇ lucrarea lui Carolus Lundius "este Œn
adevÇr un tezaur de informaîii pe marginea legilor Œntocmite puse pe seama celui dintƒi i celui mai mare leguitor care a fost zeul nostru".
Faptul cÇ
Zamolxis a fost leguitor este confirmat i de filozoful grec Iamblichos (283-333 e.n.) XXX, 173: "CÇci Zamolxis, de origine trac, fost sclav i discipol al lui
Pitagora, dupÇ ce a fost eliberat s-a Œntors la geîi, le-a Œntocmit legile ... i a Œndemnat la bÇrbÇîie pe concetÇîenii sÇi, convingƒndu-i cÇ sufletul este nemuritor".
Subliniez faptul cÇ legea nu a reprezentat o simplÇ codificare a obiceiurilor, ci au fost introduse norme noi care cuprindeau porunci ale regelui.